سبعُ قصائدَ من عالم الفلسفة.
كيفَ أعُدُّ النجومَ والكواكبَ
والمجموعاتِ الشمسيّة
التى تتكاثرُ
فى عينيكِ البَنَفْسَجيّتين..
=2
ملاكُ الربِّ مُتنكِّرٌ
فى صورتِكِ أنتِ.
والبحرُ..
متنكِّرٌ فى صُورةِ عينيكِ.
=3
أدركتُ حقيقة ًفلسفيّة؛
أننى لاأستحِمُّ فى ذاتِ عينيكِ
مرّتين.
=4
عندما رجعتِ إلىَّ
نادمةً،معتذرةً،
على قتلِكِ لى.
إستيقظتُ من الموت..
وأصبحتُ أكثرَ شباباً،
وانتعاشاً،
من النَعناع ِ،والمنتول...
=5
دخّنْتُ نصفَ السيجارة.
ولم أقذفْ الطفيّة،
فى المنفضة،
بالخَبط ِ على السيجارةِ بإصبعى.
نصفُ السيجارةِ رمادٌ.
ونصفُها الآخرُ تبغٌ،
لم يُدَخَّنْ بعدُ..
ونصفُها الأوّل تبغٌ تمّ تدخينُهُ،
وتحوُّلُهُ إلى رماد.
ونصفُها الثانى..رمادٌ مؤجَّل..
رمادٌ فى بال التبغِ الذى
لم يُدَخَّنْ بعدُ.
=6
هل أتحسّرُ على النصف ِ
الذى دخّنْتُهُ؟.
أم أفرحُ بالنصف الذى سأُدخِّنُهُ؟
هل أنظرُ إلى نصف الكوب العُلوىِّ
الفارغ؟
أم أنظرُ إلى نصف الكوب السُفلىِّ
المملوء؟.
هل أنظرُ
إلى زُرقةِ السماء الحزينة،
على أنها ..مغرب..؟
أم على أنها..فَجر..؟
رمالُ الوقت ِتحوَّلتْ إلى رماد ٍ،
كرمادِ شَعرى..
هل أنظرُ إلى شَعرى الأبيض؟.
أم أنظرُ إلى شَعرى الأسود؟.
هل أحزنُ
لأنَّ ورائى سنوات ٍكثيرة ً،
مَضَتْ،
بعدَ فَجر شبابى؟
أم أتفاءلُ[بأنَّ أمامى سنوات ٍ قادمة ً،
أحلى؟
هل أنظرُ
إلى السنوات ِ البيضاء الشائبة؟
أم أنظرُ
إلى السنوات "السوداء"..
الباقية ِمن عمرى؟
جاوبينى
فإننى أتمزَّق.
=7
ليست معى ساعةٌ رقميّة.
ولانتيجةٌ تقويميّة.
ولاأعرفُ الزمنَ بالتحديد.
فأنا ـ مستيقظٌ ـ لتوِّى ـ
من نوم ٍعميق ٍ،عميق ٍ،عميق .
كأننى لبثتُ يوماً..
أوبعضَ يوم..
فهل أُصَلّى الفَجر؟
أم أُصَلّى المغرب؟
أم أُصَلّى..عينيكِ..؟
جاوبينى
فإننى لاأعرفُ
هل أنا فى الدنيا؟.
أم فى الآخرة؟.
*******
فؤاد كوران





![]() |
---|
معنى كلمة فلسفه..
--------------------------------------------------------------------------------
الفلسفة كلمة مشتقة من فيلاسوفيا و هي كلمة يونانية الأصل معناها الحرفي "محبة الحكمة" . حتى السؤال عن ماهية الفلسفة " ما هي الفلسفة ؟ " يعد سؤالا فلسفيا قابلا لنقاش طويل . و هذا يشكل أحد مظاهر الفلسفة الجوهرية و ميلها للتساؤل و التدقيق في كل شيء و البحث عن ماهيته و مظاهره و قوانينه . لكل هذا فإن المادة الأساسية للفلسفة مادة واسعة و متشعبة ترتبط بكل أصناف العلوم و ربما بكل جوانب الحياة ، و مع ذلك تبقى الفلسفة متفردة عن بقية العلوم و التخصصات . توصف الفلسفة احيانا بأنها " التفكير في التفكير " أي التفكير في طبيعة التفكير و التأمل و التدبر ، كما تعرف الفلسفة بأنها محاولة الإجابة عن الأسئلة الأساسية التي يطرحها الوجود و الكون . شهدت الفلسفة تطورات عديدة مهمة ، فمن الإغريق الذين أسسوا قواعد الفلسفة الأساسية كعلم يحاول بناء نظرة شمولية للكون ضمن إطار النظرة الواقعية ، إلى الفلاسفة المسلمين الذين تفاعلوا مع الإرث اليوناني دامجين إياه مع التجربة و محولين الفلسفة الواقعية إلى فلسفة إسمية ، إلى فلسفة العلم و التجربة في عصر النهضة ثم الفلسفات الوجودية و الإنسانية و مذاهب الحداثة و ما بعد الحداثة و العدمية . الفلسفة الحديثة حسب التقليد التحليلي في أمريكا الشمالية و المملكة المتحدة ، تنحو لأن تكون تقنية أكثر منها بحتة فهي تركز على المنطق و التحليل المفاهيمي conceptual analysis . بالتالي مواضيع اهتماماتها تشمل نظرية المعرفة ، و الأخلاق ، طبيعة اللغة ، طبيعة العقل . هناك ثقافات و اتجاهات أخرى ترى الفلسفة بأنها دراسة الفن و العلوم ، فتكون نظرية عامة و دليل حياة شامل . و بهذا الفهم ، تصبح الفلسفة مهتمة بتحديد طريقة الحياة المثالية و ليست محاولة لفهم الحياة . في حين يعتبر المنحى التحليلي الفلسفة شيئا عمليا تجب ممارسته ، تعتبرها اتجاهات أخرى أساس المعرفة الذي يجب اتقانه و فهمه جيدا .
--------------------------------------------------------------------------------
الفلسفة كلمة مشتقة من فيلاسوفيا و هي كلمة يونانية الأصل معناها الحرفي "محبة الحكمة" . حتى السؤال عن ماهية الفلسفة " ما هي الفلسفة ؟ " يعد سؤالا فلسفيا قابلا لنقاش طويل . و هذا يشكل أحد مظاهر الفلسفة الجوهرية و ميلها للتساؤل و التدقيق في كل شيء و البحث عن ماهيته و مظاهره و قوانينه . لكل هذا فإن المادة الأساسية للفلسفة مادة واسعة و متشعبة ترتبط بكل أصناف العلوم و ربما بكل جوانب الحياة ، و مع ذلك تبقى الفلسفة متفردة عن بقية العلوم و التخصصات . توصف الفلسفة احيانا بأنها " التفكير في التفكير " أي التفكير في طبيعة التفكير و التأمل و التدبر ، كما تعرف الفلسفة بأنها محاولة الإجابة عن الأسئلة الأساسية التي يطرحها الوجود و الكون . شهدت الفلسفة تطورات عديدة مهمة ، فمن الإغريق الذين أسسوا قواعد الفلسفة الأساسية كعلم يحاول بناء نظرة شمولية للكون ضمن إطار النظرة الواقعية ، إلى الفلاسفة المسلمين الذين تفاعلوا مع الإرث اليوناني دامجين إياه مع التجربة و محولين الفلسفة الواقعية إلى فلسفة إسمية ، إلى فلسفة العلم و التجربة في عصر النهضة ثم الفلسفات الوجودية و الإنسانية و مذاهب الحداثة و ما بعد الحداثة و العدمية . الفلسفة الحديثة حسب التقليد التحليلي في أمريكا الشمالية و المملكة المتحدة ، تنحو لأن تكون تقنية أكثر منها بحتة فهي تركز على المنطق و التحليل المفاهيمي conceptual analysis . بالتالي مواضيع اهتماماتها تشمل نظرية المعرفة ، و الأخلاق ، طبيعة اللغة ، طبيعة العقل . هناك ثقافات و اتجاهات أخرى ترى الفلسفة بأنها دراسة الفن و العلوم ، فتكون نظرية عامة و دليل حياة شامل . و بهذا الفهم ، تصبح الفلسفة مهتمة بتحديد طريقة الحياة المثالية و ليست محاولة لفهم الحياة . في حين يعتبر المنحى التحليلي الفلسفة شيئا عمليا تجب ممارسته ، تعتبرها اتجاهات أخرى أساس المعرفة الذي يجب اتقانه و فهمه جيدا .
بؤشه يدايانى فه لسه فه ئه مرؤ (17-11)رؤزى جيهانى فه لسه فه يه....بؤيه بيم باش بوئه م بابه ته تان بؤدابه زينم...........فــه لــــــــسه فــــــه جــــــيــه؟؟؟؟ئه كه رده ته وئ بزانى فه لسه فه جيه برؤ خواره وه بابه ته كه بخوينه وه.........................
:
:::
فــــــــــــــــــه لـــــــــــــــســــــــــــــــــه فــــــــــــــــــه زيـــــــــــــــانــــــــــه...ئيستاش فه رمووبزانه فه لسه فه جيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فهلسهفه چیه؟
زۆرجار ئهوه دێته پێشهوه كه له ووتاری رۆژانه و له رووبهڕووبوونهوه لهگهڵ كاروباری رۆژانه قسه لهبارهی "فهلسهفهی شتهكان" دهكهین، ئهمه له كاتێكدا كه بهرزبوونهوهی ئاستی هۆشیارییه گشتیهكان له نێوان توێژی لاوان و ئهوانهی خێندنیان تهواو كردوه و بهرفراوانبوونی خوێندنهوهی رۆشنبیری له ساڵهكانی كۆتاییدا بۆته هۆی ئهوهی رۆژانه زیاتر روو له فهلسهفه بكرێت یان ئهو شتانهی نزیك و هاوشێوهی فهلسهفهن. رهنگه یهكێك له بنهمایترین پرسیارێك گهلێك كه بۆ زۆرێك خراوهته روو ئهمه بێت كه " له بنهڕهتدا فهلسهفه چیه؟"، له وهلاَمی ئهم پرسیارهدا به رووكهش ساده دهتوانرێت بوترێت به لایهنی كهمهوه سێ شێواز و رێگهی ناسراو بۆ وهلاَمدانهوهی ئهم پرسیاره بوونی ههیه.
1- شیكاركردنی زمانهوانی: فهلسهفه له پێكهاتهی دوو زاراوهی یۆنانی "فیلۆ" و "سۆفیا" (philo + sophia) "فیلۆ" به مانای دۆست و "سۆفیا"ش بهمانای "حیكمهت" دێت. كهواته فیلۆسۆفس یاخود ههر ئهوهی كه ئێمه ناوی "فهیلهسوف"ی لێ دهنێین، واته تاكێك كه حیكمهتی خۆش بوێت. بهم شێوهیه فهلسهفه واته حیكمهت و دانایی و فهیلهسوف كهسێكه كه نهك خۆی به حهكیم، بهڵكو خۆی به داواكار و خوازیاری حیكهمهت دهزانێت. لهم مانایهدا حیكمهت بریتیه له پهیبردن به بنهڕهت و هۆكاری كاروبار و زیاد له ههر شتێك خودی جیهانی بوون جێگهی پرسیاری بنهڕهتیه.چونكه یهكهمین كهسانێك كه خۆیان له (4) تاكو (5) سهده پێش له دایكبوونی مهسیح به فهیلهسوف ناو بردووه زیاتر له ههر شتێك بهدوای تێگهیشتنی جیهانهوه بوون. جێگهی سهرنجه كه ئهو زاراوهی "سۆفیست"ه له ههمان ئهو قۆناغانهدا به مانای تاكی حهكیم و ژیر بووه. بهم پێیه كینایهكی جوان له بهكارهێنانی پێكهاتهی فهیلهسوفدا بوونی ههیه، فهیلهسوف به كهسێك كه دهروون شكاو و سوفیستیان به زیاده گۆ و زۆر بڵێ و كهسێك خۆی به گهوره بزانێ تاوانبار دهكرد و لهوێدایه كه سوفیست خۆی به خاوهنی حیكمهت و شوێنی دهرچوونی بهوانیتر رابگهێنێت، فهیلهسوف حیكمهت به وونبوی خۆی دهزانێت كه هیچ بانگهشهیهك ناكات بۆ ئهوهی كه له دهستیدایه. لهم روهوهیه كه "سوكرات" دهڵێت: ( ئهوهندهم زانی كه هیچ نازانم.) بۆیه كهمترین كاری فهلسهفه دهرچوونه له قۆناغی نهزانینی "مركب" و ئاگایی به نهزانینی خوده. بهلاَم خاڵێكی مێژوویی كه لهم پهیبردنه به بنهڕهت و هۆكاری كارووبارهكانهوه ههیه بریتیه لهو قۆناغهی كه مرۆڤی یۆنانی دووركهوتهوه له بیركردنهوهی بیری ئهفسانهیی و رووی له روانینێك كرد كه لهسهر جۆرێك ئهفسانه لهسهر بنهمای ژیری خود بونیاد نراوه و ئهویش بریتی بوو له گۆڕین و گواستنهوه له جیهانێك كه لهسهر ئهفسانه بونیاد نراو بوو بۆ جیهانێك كه لهسهر ژیری (Logos) بونیاد نراوه. ههڵبهته بێ دوو دڵی بیركردنهوهی یۆنانی لهم قۆناغهدا زۆر سوودی له شارستانیهته گهوره هاوچهرخهكان و پێشینهكان وهرگرتووه. بێ بهڵگه نیه كه دوو قوتابخانهی گهورهی حهكیمه سروشتیهكانی یۆنانی كۆن له رووی جوگرافیهوه یهكێكیان دراوسێی شارستانیهتی ئێران و واته، قوتابخانهی ئیونی و ئهویتریان له دراوسێی شارستانیهته رۆژههلاَت واته، قوتابخانهی ئیلیایی دروست دهبن.
2- مێژووی فهلسهفه:
یهكێك له باشترین رێگاكانی ناسینی ههر مهعریفهتێك لێكۆڵینهوه و توێژینهوهی مێژووییه و فهلسهفهش لهم یاسا و رێسایه بهدهر نیه. فهلسهفه بهمانای ناسراو و ئهكادیمیهكهی بهرههمی كۆششه زۆرهكانی كۆمهڵڵێك زانایه له سهدهكانی 0(4) و (5) سهدهی پێش له دایكبوونی مهسیح له یۆنانی كۆندایه. ههربهو جۆرهی كه ئاماژهی پێكرا بیركردنهوهی یۆنانی لهسهر فهلسهفه گهرایی بینا لهسهر بنهما فیكری و هزریه نایۆنانیهكان وهستاوه كه سوودی له حیكمهت و ئهندێشهی شارستانیهتی دهرهوهی یۆنان و به تایبهت ئێران و میسر و بابل و شارستانیهتهكانی تری وهكو بین النههرهین كاریگهری ههبووه لهسهری
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق